10/29/2012

Surkål..

Igår va jag på jobbet och kokade ett stort lass med surkål som vi ska ha till vårt korvalternativ på denna veckans lunch.
Och surkål är ju fantastiskt gott, kanske mindre gott för magen men de är en smäll man får ta ;)

Vitkål, strimlad                   600 g
Gul lök, stor                       1 st
Rimmad sida av gris          50 g
Ev. hemmakokt ister           2 msk
Socker                               1/2 msk
Kalvfond, utspädd              2,5 dl
Vinäger                              2 msk
Spiskummin
Salt
Peppar
Stort äpple, tärnat              1 st
ev. lite maizena

Börja med att tärna ner grissidan i små tärningar och även löken.
Stek köttet i en ganska så stor gryta utan fett.
När köttet släppt ifrån sig fett och börjat få färg kan man gå i med löken.
Slå på socker och ställ över grytan på svag värme. Låt allt bli lite karamelliserat.
Rör i kryddorna och slå på all vätska. Koka ihop allt några minuter.
Lägg i den strimlade vitkålen och det tärnade äpplet.
Koka på svag värme under lock i ca. 35- 40 min. Rör om ofta med en träslev.
Smaka av och red av med maizenan ifall ni tycker att det skulle behövas.
Surkål kan med fördel göras någon eller några dagar i förväg och sen bara värmas upp vid servering.

Tyvärr är jag inte så insatt i det tyska kålsläktet, och som jag har förstått så finns det flera olika sorters surkål med flera olika recept. Detta receptet är nån form av Bayerisch Kraut.
Men en sak som jag vet säkert är att denna kålen blir väldigt god.
Och den passar fint till korv eller någon typ av griskött. Kanske ett kokt grislägg.. ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar