10/15/2012

Goder afton..

Igår va det fullt ös på jobbet..
Oktoberfest i den stora matsalen med ca 80 p ätande. Det var buffé med bland annat surkål, tysk potatissallad, surdegsbröd, bratwurst, eisbein, och mer där till.
Och i den mindre matsalen hade vi 60 p ätande från a la cartén. De är trevligt när det händer lite :)
Idag skulle jag med ha jobbat men min kollega ville byta mot en annan söndag så varför inte.
Men det va faktiskt bra, dels så va det skönt att sova ut lite tillsammans med min sambo, men så åkte vi och hämtade köttet efter älgen. Och det tar lite tid att finstycka, mala, dela ner till grytbitar, dela upp, packa och frysa in allt.
Nu har vi kött i frysen så vi klarar oss ett tag i alla fall ;)
Dessutom blev det en trevlig middag av ongleten från älgen, eller njurtapp som vi har börjat kalla den i Sverige. Det är en fin styckningsdetalj som länge har använts från nötdjur i Frankrike och nu har blivit allt mer vanligt även i norden. Däremot var det första gången jag provade denna bit från en älg, jag kan bara säga, det är synd att detta inte är något man kan få tag i snart igen..
Ongleten hängde i vår kyl i två dagar.
När det va dags att tillaga detta så ställde jag gjutjärnsstekpannan på femmans värme med olja i. 
Saltade och pepprade köttet på båda sidorna, när pannan va riktigt varm men inte bränd, lade jag i köttet.
Eftersom pannan är så varm så går det väldigt snabbt att få en fint färgad yta, då är det dags att vända biten, ösa av överflödigt fett och sen ställa in hela pannan högt upp i ugnen på ca 200 grader.
Onglet blir som bäst när den är mediumrare tycker jag, så när köttet låg på 55 grader i innertemperatur tog jag ut det och lade det på vila i några minuter innan jag ska upp det.
Till detta hade vi rostad rattepotatis, sallad och en hemmagjord bearnaise.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar