10/12/2012

Älgtunga..

Kokte älgtungan. Här finns lite olika sätt att göra. En del saltar ur tungan i flera dagar och vissa kokar den direkt. Jag valde att gå halva vägen och salta ur den endast i 4 timmar.
Då blandade jag 10 msk flingsalt med 2 msk socker, gned in hela tungan i detta och sedan la den i en form i kylen.
Detta blir det ingen bild på, vill inte skrämma bort känsliga läsare från bloggen ;)
Efter ursaltningen så sköljde jag den noga i kallt vatten för att den inte ska smaka för salt.
Sedan la jag den i en lagom stor gryta, slog på vatten och koka upp.
När vattnet kokat upp så kommer det att bildas skum på ytan. Ös av det varma vattnet och rengör grytan från skumresterna eller lägg tungan i en ny gryta.
Lägg i grovt delade bitar utav

Gul lök           2 st
Morötter          2 st
Äpplen            2 st
Lagerblad         4 st
Svartpeppar       5 korn
Kryddpeppar       5 korn
samt en liten bit utav en kanelstång

slå på vatten och 2 dl vitt vin så att det täcker
Låt kok i 2 - 3 timmar.
Köttet ska vara mjukt så att det går att sticka en kniv genom tungspetsen.
När det är färdigkokt kan man plocka upp tungan och sila vätskan. Det yttersta skiktet utav tungan kan ''skalas'' med hjälp utav en liten kniv. Ibland går det bara att dra av det också, men det är alldeles för segt/hårt för att äta.

Antingen kan den ätas nykokt tillsammans med potatismos eller så kan man låta den svalna i den silade vätskan och sedan skära tunna skivor som jag gjort här på bilden..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar