12/17/2012

Julskinka, kokt och griljerad..

Kokte och griljerade vår julskinka denna helgen.
Även om jag redan ätit julskinka några gånger detta år,
för visst blir det att man provar nån liten bit här och där när man ändå jobbar med de där julboden
Och dessutom, hur ska man annars veta om kärleken man lagt i maten smakar nåt bra.
Så trotts detta är ändå den man gör hemma något lite extra, nåt speciellt..
Fast å andra sidan, vem rimmar själv nu för tiden..
Knappt ens att det är så många kvar som kokar den själv idag, fast jag ska verkligen inte klandra dem.
Som min svärmor brukar säga
´´-mycke att göra å ingen å skicka´´

Vår skinka kokades tillsammans med:

Vatten
Gul lök
Morötter
Äpple
Lagerblad
Kryddpeppar, hel
Vitpeppar, hel

Var med och skumma ordentligt hela tiden.
När skinkan nått 65 - 68 grader är den redo att plockas upp ur spadet.
Använd gärna en skinktermometer, finns att köpa billigt på ex. vis Maxi
Sila och koka ner spadet för att senare användas under griljeringen
och kanske till något annat smarrigt.

När skinkan kallnat kan man dra av späcket och pensla på griljeringen
I griljeringen hade jag:

Ägg
Grovkornig senap
Socker

Vispa upp äggen lite lätt, bara så att gulan går ihop med vitan
Rör i senap tills ''smeten'' fått en något trögt flytande fin konsistens.
Jag använde mig utav en senap från Stensåkra som de kallar Farfars senap, en lokal produkt som är ganska mild.
Rör i endast lite socker.
Pensla på smeten så att det täcker fettet som satt under svålen.
Strö över ströbröd och placera skinkan i en form med lite kant.
Ös i lite utav spade i formen så att det går upp ungefär 1-2 cm på skinkan.
Ställ i ugnen på ca 175 - 190 grader tills skinkan fått en trevlig gyllene färg.
Minst 20 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar