11/20/2012

Julost..

Idag gjorde jag ost för första gången i mitt liv.
Än så länge måste jag nog ändå säga att den ser väldigt bra ut.
Fast än är den ju faktiskt inte helt färdig,
Nu ska den vårdas och älskas fram till julafton innan första smakbiten får avläggas.

Det va egentligen  Mats, min mors fästman, som skulle göra sin årliga julost.
Han har gjort ost ett par gånger förr, så eftersom jag ändå hade en ledig dag idag,
var även jag med och gjorde mig en egen julost.
Vid klockan 8 i morse körde jag upp på Mats gård, som ligger en bra bit utanför något som helst samhälle.
Kort där efter kom Mats med mjölken, direkt från en av granngårdarna, som ganska nyligen hade mjölkats. Den va fortfarande lite ljummen.
Först så hettade vi upp mjölken, 10 liter i varje gryta.
För 10 liter mjölk blir ungefär en ost beroende på formens storlek.
När mjölken var fingervarm, ca 37 grader var det bra.
Då rörde vi ner ca 3 msk ostlöpe per gryta.
Ostlöpe kan man inhandla hos apoteket.
Sedan fick grytorna stå och svalna, minst tre kvar, innan vi skar upp massan som nu hade stelnat till lite. Vi skar det liksom som ett rutmönster med en ganska lång kniv så att den kom ner en bit i den stora grytan. Sen fick den stå och vila ytterligare en stund medan dagens första kopp kaffe sörplades in.
Nu hade ostmassan skiktat sig lite från vasslen så det var lätt att sila.
Massan silades i ett durkslag och pressades lite lätt mot kanten för att få ut lagom mycket vassle.
Ostmassan trycktes sedan ner i en form med en tunn handduk i, som på bilden.
Ett litet lager i taget, så det ca blev 1 cm tjockt per lager.
Efter varje 2 lager ströddes lite salt på.
När hela formen va fylld, pressades den lite extra
och ställdes åt sidan




När den förste osten hade legat i sin duk i ca en timme vände vi upp den på en ny och stoppade tillbaks den i formen. Redan nu hade satt sig så pass så att den höll ihop i sin form.
De första dagarna ska osten stå i rumstemperatur och duken bytas ofta och även vändas.
Nu första natten ska jag även gå upp en gång för att vända och byta.
Efter två eller tre dagar ska man kunna ta ut den ur formen nån timme om dagen så att den ligger öppen på en handuk. När ungefär fem dagar har gått kan man låta den få en ordenlig sup.
Ös upp lite whiskey, congac eller renat på ett fat och bada osten lite lätt i det. Vad som används beror helt på personlig smak.
När en vecka har gått kan osten läggas in i skafferiet, matkällare eller annan sval plats. Nu kan den ligga direkt på handuken utan formen. Den bör vändas varje dag och ifall handuken är fuktig skall den bytas till en torr. I ca 1 -2 ggr per vecka kan man pensla in osten med spriten.
Detta är inte endast för smakens skull utan även för att hålla bort bakterier.
Det finns en viss risk att osten kan börja jäsa, om det endast är lite så är det ingen fara men om osten börjar svullna upp alldeles för mycket bör man ställa in den i kylen för att förhindra att den möglar från insidan.
Ungefär en månad efter man började att göra en egen ost kommer det stora tillfället att få provsmaka.
Och givetvis så kommer jag att följa upp allt här på bloggen..




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar