10/12/2013

Gravat lamm..

Fick för någon kväll sedan fick jag en fråga från en vän om jag visste hur man gravade kött.
Jodå, jag skrev tillbaka att jag tidigare har gravat lamm, att jag någonstans har ett recept liggandes på det.
Och det var just precis lamm han ville grava,
Han skulle grava det i gin, men receptet som jag hade nedskrivet inehöll whiskey.

Första gången jag använde detta receptet var ett tag sedan nu.
Det var på mitt första restaurangjobb,  en herrgård utanför Älmhult.
Vi skulle ha whiskeyprovning, som det var där varje år.
Alla rätterna skulle innehålla whisky av något slag.
Kökschefen som fortfarande är en god vän och är väldigt whiskeyintresserad hade tagit fram detta receptet för att ha som förrätt.
Själv använde jag mig utav detta receptet till en förrätt när jag var kökschef på en krog på Gotland några år senare.

Lammfile                   200g
Salt                       2 msk
Socker                     4 msk
Grovmalen Svartpeppar      1 tsk
Rosmarin                   1 tsk
Vitlök                     4 klyftor
Laphrpoaig maltwiskey      4 cl

Blanda alla kryddor
Skiva vitlöken tunnt och blanda likaså i den med kryddorna.
Gnid in köttet med kryddorna.
Lägg köttet ihop med kryddblandningen i en ganska trång form eller bunke.
Slå över whiskeyn.
Plasta och ställ i kyl.
Låt stå i kylen i ungefär ett dygn.
Prova och skär lite i köttet för att se om det är klart.
Konsistensen ska ha blivit lite lagon fast.
Är köttet färdiggravat så kan man skölja av det lite lätt under vatten och sedan torka av det med lite papper.
Skär tunna skivor.



                                                Bilden är tagen från Gotland

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar