8/02/2013

Soppa på bondbönor och dill...

Nu är det tid för de härliga bondbönorna.
Jag har två riktiga minnen från bondbönor.

Det första är från att jag var liten,
Min mor kokte alltid bonnagröt vid denna tiden på året.
Först hade vi varit på en gård nedanför Osby där det fanns självplock.
Vi plockade själva massor med bondbönor sen betalade man på vikten.
Väl hemma igen koktes det bonnagröt, en sorts potatismos med bondbönor i.
Till detta åts det stekt fläsk.

Det andra minnet är från att jag var praktikant på en stjärnrestaurang i Frankrike, chatu de la chevre do'r hette stället,
Ett mycket vackert ställe beläget mellan Nice och Monaco.
Här var jag i runt 5 -6 veckor.
Och cirka 2 ggr/ vecka kom det in några lådor med bondbönor.
Bönorna skulle plockas från skidan, blancheras, skalas och en del av bönorna skulle bli pure'. Det gällde att inte va för långsam bara..

Även detta recept kommer från min mor..

Bondbönor                       200g (vikt utan skidan)
Schalottenlök                   2st
Vitlöksklyfta                   1
Citron                          1/2
Vatten + kycklingfond           6 dl
Grädde                          1 dl
Mjölk                           3 dl
Plockad dill                    1 dl
SoP

Börja med att skala bönorna.
Lättast är det att blanchera dem lite lätt först sedan nypa ett lite hål i ena änden utav bönan och sedan bara trycka ut dem.
Hacka löken och vitlöken.
Fräs bönor, lök, vitlök och citronskal i en kastrull.
Häll på vatten och fond.
Låt koka i ca 5 min.
Tillsätt grädden och mjölken och låt koka ytterligare 10 min.
Hacka och tillsätt dillen, mixa med stavmixer.
Smaka av med citron, SoP.




Servera gärna med lite knaperstekt bacon och en pepparotscreme'.

Smaklig spis/ Fridens

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar