8/12/2013

Lakritsmacarons med violkräm

Det har ju blivit väldigt populärt med macarons.
I nästan vart enda mattidning står det något om de små kakorna.
Så självklart var jag tvungen att testa göra mina egna.

Än så länge så är jag en nybörjare inom macaronstillverkning,
Men jag kan nog säga att jag förstår hela uppståndelsen kring dessa delikatesser.
De är roliga att göra och oemotståndliga när det gäller att äta dem.
Men kanske något av det bästa är ändå att man kan göra dem i så otroligt många olika utföranden.  Olika smaker, färger.
Det verkar som det finns oändligt många sätt att göra dem på,
Men detta receptet använde jag mig utav.

Äggvita                           55 g (1 1/2)
Socker                            2 msk
Mandelmjöl                        50 g
Florsocker                        100 g
Lakritspulver                     1 tsk
Hushållsfärg svart                till önskad färg

Bäst ska det tydligen vara att låta vitan stå framme över natten,
I en bunke med plast över. Så att den blir ordentligt rumstempererad.
Men det går också bra att bara låta den stå framme nån timme.

Mixa mandelmjölet ihop med florsockret till ett vitt pulver.
Akta bara så att det inte mixas för länge, då kan det bli fuktigt.
Vispa vitan,
när det börjar skummas kan man tillsätta sockret.
Tillsätt 1 msk i taget under vispning.
Fortsätt vispa tills det är en blank och fin maräng.
Sikta över mandelmjölet.
Vänd ihop marängen med mjölet, smaken och färgen försiktigt med en slickepott.
Lägg upp i en spritspåse.
Spritsa sedan ut klickar stora som en femkrona på en plåt med dubbla ark bakplåtspapper.
Låt dem stå framme i rumstemperatur i 1/2 - 1 timme.
Detta gör man för att de ska torka till lite på ytan och förhindra sprickor vid gräddning.
Baka sedan av dem i mitten utav ugnen på 150ºC i ca 15 min.
Man kan prova att peta lite försiktigt på dem för att se om de satt sig.
Låt dem svalna medans krämen görs.


Flytande smör                  1 msk
Vatten                         1/2 msk    
Violessence                    1 1/2 krm
Citronsaft                        
Florsocker                     ca 1 -2 dl

Blanda ihop smör och vatten.
Rör i essencen och några droppar citronsaft.
Rör i florsockret till en bra och jämn kräm, den ska inte vara för lös.
Smaka av.

Lägg ihop alla macaronshalvor så de blir ungefär som på bilden nedan, med kräm i mellan.
Lägg de i kylen så att krämen får sätta sig lite.

Synda och njut.

/Friden


Färdiga macarons

                                               Nygräddade macaronshalvor



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar