5/06/2013

Nässelsoppa..

Äntligen var det tid att skörda moder naturs första ätliga frukter.

När vi var iväg på vår lilla minisemmester i helgen upptäckte jag att de späda små nässlorna hade börjat titta fram.
Och de är då de är som bäst, när de är små och späda.
Så jag gav mig ut för att hitta några fler för det krävs en del om det ska göras soppa utav det.
Jag gick en bra bit, men hittade först inte en nässla.
Till slut, långt ut på en åker på en udde hittade jag ett helt hav av dem.
Det var bara att plocka..

Späda nässlor            2 L
Smör                     2 msk (för smältning)
Mjöl                     2 msk
Buljong                  1 L
Grädde                   1 dl
Gräslök
Vitlök
SoP
Ev. Redning

Jag använde mig utav både grönsaks- och kycklingbuljong. Men där kan man välja själv.

Rensa och skölj nässlorna väl.
Koka upp en ganska stor gryta med saltat vatten
Som nässlorna kan doppas ner i.
När de kokat lite och blivit lite mjuka kan de hällas av.
Hacka nässlorna fint.
Smält fettet i en gryta och rör i mjölet.
Späd med buljongen, lite i taget.
Lägg i nässelhacket och låt koka i ca. 5 min.
Tillsätt grädden och smaka av med hackad gräslök, pressad vitlök, SoP.
Red eventuellt av soppan med maizena om den är för vattnig.
Avsluta med att montera i en klick smör.


Serva med kokt eller pocherat ägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar