3/26/2013

Stekt rimmat fläsk..

När jag skulle göra min underbara rillette så plockade jag upp tre bitar sidfläsk från frysen. Men när de hade tinat och jag skulle hugga kniven i dem så insåg jag att detta kommer att bli oändligt mycket rillette.
Så den ena biten fick alltså inte vara med.
Istället provade jag på att rimma mitt eget stekfläsk, vilket gav ett bra resultat.

Rimmlag:

Vatten                    4L
Grovsalt                  225g
Socker                    125g

Det går bra med halva mängden om det är en liten bit fläsk

Blanda allt i en gryta och koka upp.
Låt svalna.
Lägg i köttet, lägg en tallrik över som en tyngd så att köttet håller sig under lagen.
Ställ i kylen och låt ligga i 1 - 1 1/2 dygn.
Plocka upp ur lagen och skölj av med vatten.
Torka av och lägg fläsket på ett fat med papper under eller en ren handuk.
Låt ligga några minuter minst.
Skär i skivor och stek som fläsk.

/Fridens

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar