3/25/2013

Rillette..

Detta är något ni borde prova..
Helt underbart att ha på mackan,
Med nåt salladsblad, inlagd rödlök, flingsalt och kanske några cornichones.
Att koka en egen rillette är ganska enkelt men det kräver lång tid på spisen och lite finess för att få fram bra smaker.
En del väljer att koka sin rillette i vatten
Men själv tycker jag att det blir en alldeles för tråkig smak.
Jag föredrar fett av något slag, helst ankfett men även ister går fint.

Grissida
Ankfett/ ister
Flingsalt
Svartpeppar
Timjan (färsk)
Rosmarin (färsk)
Bladpersilja
Lagerblad
Citronsaft

Skär bort svålen på grissidan och dela ner köttet i mindre bitar.
Lägg i en gryta.
Lägg i fettet, det ska vara så pass mycket så när det smält ska det precis täcka köttet.
Nu kan man göra på lite olika sätt, antingen ställa in hela grytan med lock på i ugnen på 100ºC eller låta det sjuda lite lätt på ettan.
Jag gjorde en kombination,
Fick först igång processen på spisplattan, sen ställde jag in grytan i ugnen.
Efter ca 3 h i ugnen på 80 - 100ºC, ställde jag tillbaka grytan på spisen.
Här får man passa den lite mer så att det inte kokar för hårt eller bränner.
Rör med jämna mellanrum med en träslev.
Undertiden grytan står i ugnen kan man finhacka timjan, rosmarin och persilja.
När köttet trådar sönder av träsleven så har det kokat färdigt.
Dra då av grytan från värmen.
Vispa och mosa sönder köttet med en visp.
Tillsätt örterna, smaka av med SoP och citron.
Eftersom detta ska ätas kallt krävs det mycket salt,
Saltet försvinner nämligen lite när det kallnat. Smula ner flingsaltet mellan fingrarna så att inte för stora bitar följer med.
Lägg upp din nygjorda rillette på burkar och förvara i kyl.
Plocka gärna fram rilletten ca 15 min innan den ska ätas,
Smakerna kommer fram mer när den inte är kylskåpskall, dessutom är det enklare att ta ifrån den.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar