9/08/2013

Plommonmarmelad..

Plommonen i trädgården har mognat helt fantastiskt detta året.
I fjol hann de inte bli färdiga innan getingarna och andra djur hade mumsat i sig dem. Men i år har de min sann blivit färdiga, och goda dessutom.

Men jag kan ju faktiskt inte bara låta dem bli övermogna,  trilla ner på marken och förgås.
Nej inte nu när vi väl fått dem på vårat träd.
Så istället plockade jag ner alla jag kunde nå och gjorde en fantastiskt god marmelad.

Plommon, skalade och urkärnade      1 kg
Socker                              500 g
Citronsyra                          1 - 2 krm
Pektin             1 fl flytande eller enligt anvisning på paket

Smaksättning: antingen hoppar man över smaksättning eller så kan man exempelvis smaksätta med vanilj, kardemumma, kanel, lakritsrot.
Vaniljstången läggs i hel, och om man vill ha fröna så kan man skrapa uren sedan. Lösare kryddor kan läggas i en tepåse och knytas ihop.
Jag hade vaniljstång, citronskal och en liten bit lakritsrot i min.

Börja med att skala plommonen.
Gör det genom att koka upp vatten och förbered en skål med iskallt vatten vid sidan om.
Lägg i plommonen i det kokande vattnet, några i taget.
När skalet börjat spricka kan man lyfta över dem i det kalla vattnet.
Efter att alla plommon har badat en runda i det varma vattnet kan man börja pilla av skinnet. Tryck även ut kärnan.
Tillsätt lite citronsyra i plommonmassan för att behålla färgen
Väg sedan massan och omvandla till rätt mängd socker, 500 g per kilo plommon.

Ös sedan upp massan i en ganska stor gryta tillsammans med sockret och eventuella smaker.
Koka på medel värme tills plommonköttet är helt mjukt och allt är simmigt.
Jag slog även sönder köttet lite med en visp eftersom jag inte ville ha större "bitar", men det kan man välja själv.

Dra sedan av grytan, ös i det flytande pektinet och rör i ca 5 minuter.
Läs först på paketet/flaskan med pektin hur man ska gå till väga, kan variera mellan olika sorter.
Ös upp på väl rengjorda burkar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar