4/10/2013

Moussaka..

Först och främst.
Det blev en trevlig ledig dag med fint vårväder.

Dock så kände jag för att lägga matlagningen lite på hyllan idag.
Så idag fick det bli något snabblagat,
ändå ska det ju givetvis vara gott.
Så en snabb men god moussaka kokades det ihop för kvällen.
Detta tycker jag är en perfekt middag att ha hemma när tiden tyvärr tagit slut eller kanske för er med barn.

Jag brukar ju inte vara den som förespråkar färdigköpt mat eller halvfabrikat.
Men i detta fallet så använde jag mig faktiskt utav en halvfärdig potatisgratäng, en sådan som man kan köpa på påse som det bara är att ösa ut i en form och grädda i ugnen.
Och jag vet, en del av er blir kanske lite smått förtvivlade och tycker att det minsann inte ska vara någon potatis i moussaka.
Men.. I did it my way.
Dessutom tycker jag att det blir lite mer matigt med potatis i.
Givetvis kan man göra sin egna gratäng eller kanske passa på att göra moussaka när man fått gratäng över.

Potatisgratäng
Köttfärssås
Aubergine
Riven ost
SoP

Börja med att skära auberginen i centimetertjocka skivor på längden.
Snitta skivorna lite lätt, inte så att det går igenom, endast några sår.
Salta skivorna och lägg på ett fat eller i ett durkslag så att de vattnas ur lite.
Gör under tiden köttfärssåsen, den kan vara ganska torr, ungefär som till en lasange.
Skölj sedan av aubergine skivorna lite lätt under vatten och torka dem med papper. Stek dem i en varm panna.
Varva sedan köttfärsen, auberginen och potatisgratängen i en ugnsäker form.
Lägg potatisgratäng på översta lagret, avsluta med riven ost, salt och peppar.
Gratinera i ugn, 160ºC tills den fått en fin färg.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar