1/23/2013

Engelsk Fudge..

Jag har testat ett par olika recept på fudge
Men aldrig har de riktigt blivit som jag vela ha dem
Nu har jag äntligen hittat ett bra recept.
Receptet hittade jag på youtube,
En engelsk dam som heter Titli som lagt upp det som ett filmklipp.
Hon har även en del andra recept som verkar trevliga
Fast de har ännu inte prövats av mig.
Efter detta inlägg kommer jag att dela länken till hennes fudge.
Kolla gärna på filmen om ni önskar tillverka lite egen fudge.
Den är pedagogisk och damen är ganska underhållande,
Bara å se på faktiskt.

Socker                        400 g
Mjölk                         1 1/2 dl
Kondenserad mjölk             2 dl
Vaniljarom                    1 tsk
Smör osaltat                  100 g

Blanda alla ingredienser i en lagom stor kastrull.
Värm på medellåg värme under omrörning tills sockret och smöret smällt.
Öka värmen och koka upp till 115 ºC, ca 15 min från att det börjat koka.
Rör konstant.
Gör gärna ett kulprov för att se om det kokat färdigt.
Ställ åt sidan i 5 min.
Smörj, klä och smöra en lagom stor form.
Ställ ner kastrullen i ett kallvattenbad och rör tills smeten kallnat
och blivit som tjock deg.
Tryck ut i formen.
Låt kallna under natten.
Skär i bitar.
Ät upp eller lägg i burk.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar