11/17/2013

Senaps- och honugsrostat lammlägg..

I fredags eftermiddag fick jag hem ett helt lamm som jag köpt av en lokal slaktare. Så det tog upp större delen utav kvällen till att stycka ner det, mala det som skulle malas och paketera allt.
Men självklart så var vi ju tvungna till att prova en bit i helgen innan allt gick ner i frysen.
Så framläggen låg kvar i kylen till nästa dag..

Lammlägg
Fond
Vatten
Gul lök
Vitlök
Morot
Lagerblad
Rosmarin
SoP

Senap, grovkornig
Honung

Salta och peppra läggen.
Bryn dem så de får färg i en het panna.
Placera dem i en gjutjärnsgryta tillsammans med lök, morot och vitlök som skurits ner i bitar.
Slå på lite vatten och fond, jag använde mig utav min egenkokta älgfond som jag haft i frysen.
Det räcker om vätskan täcker knappt halva köttet.
Lägg i ett lagerblad och nån kvist rosmarin.
Koka upp allt sammans på spisen med lock, och ställ sedan in i ugnen på ca 120ºC, med locket fortfarande på.
Låt gå tills köttet blivit riktigt mjukt och gott, ca 3 -4h är lagom.
Kan även köras över natten men sänk då temperaturen till 80 - 90ºC.
När läggen har bräserats färdigt kan de plockas upp ur vätskan, torka dem lite lätt och lägg dem i en form eller plåt.

Använd gärna vätskan till sås,
Koka ner den med rött vin, balsamico, och eventuellt björnbär.

Bland ihop senap och honung i en skål, ungefär lika delar av varje,  beroende på vilken sötma man vill ha.
Smörj in hela läggen i blandningen och rosta av på 200ºC tills de fått en fin färg och nåt ca 65ºC i innertemperatur.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar