9/28/2012

Äppelkaka..

Nu är ju äpplena verkligen i säsong,
och visst är det en trevlig frukt som går att använda till mycket.
Men en favorit bland många är väl ändå äppelkaka..
Det finns oändligt många olika recept på äppelkaka, men detta är ett som jag har haft med mig väldigt länge nu. Den har faktiskt räddat mig ett par gånger i jobbet, när vi har varit tvungna att få fram något gott till fika för en sent bokad konferens.

Äpplen
Socker                 2,5 dl
Ägg                    1 st
Vetemjöl               2,5 dl
Bakpulver              1 tsk
Smält smör             100 g

Hur många äpplen som används beror lite på storleken, jag använde 5 stycken ganska små denna gången.

Dela ner äpplen och lägg bitarna i en smord form.
(Det går bra att skala dem ifall det önskas.)
Blanda ihop alla övriga ingredienser
Lägg smeten som ett täcke på äpplen
Baka i mitten av ugnen på 175 'C i 30 min.   



 Eftersom min sambo är glutenintolerant så bytte jag ut mjölet mot glutenfri mjölmix.
Till detta hade vi lättvispad grädde med vanilj och florsocker i.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar